Followers

Tuesday, January 3, 2012

2012: The Third Force - TMI by Uthaya Sankar

2 JAN — Sejak kecil, apa yang saya faham mengenai “demokrasi” adalah “pemerintahan negara oleh rakyat menerusi wakil-wakil yang dipilih oleh rakyat”.

Begitulah saya dididik oleh guru-guru di SRK Convent Aulong dan SM Darul Ridwan, Taiping. Malah, begitu juga definisi yang saya temui dalam Kamus Pelajar Bahasa Malaysia (1988) terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Dalam pada itu, amalan “demokratik” pula “menjunjung atau menyokong demokrasi atau kepentingan rakyat biasa”.

Namun, semua itu hanyalah definisi dalam kamus. Apa yang menjadi amalan secara konvensional nampaknya adalah sebaliknya.

Sering kali, wakil yang dipilih oleh rakyat akan lupa daratan dan menganggap diri mereka lebih berkuasa dan berhak menindas rakyat yang sebenarnya memilih mereka melalui kuasa undi semasa pilihan raya.

Pada pendirian saya, kerajaan sepatutnya berterima kasih dan terhutang budi kepada rakyat yang memberikannya peluang mentadbir negara milik rakyat.

Pandangan di atas ada saya paparkan pada ruangan status Facebook pada 19 Oktober 2011 dan mendapat reaksi positif daripada beberapa rakan yang turut prihatin terhadap amalan sebenar demokrasi.

Hasil pemerhatian secara umum pun sudah memadai untuk memberikan gambaran jelas di mana kerajaan (persekutuan dan negeri) bersikap bagaikan “maharaja” yang paling berkuasa.

Rakyat yang memberikan kuasa sebenar itu pula hanya diperlakukan umpama hulubalang, dayang, gundik dan hamba abdi. Si maharaja sahaja yang berkuasa penuh menentukan untung nasib hamba abdi; sementara rakyat diseru supaya terhutang budi kepada maharaja yang memikul tugas memerintah negara.

Perbandingan ini mungkin dilihat sebagai keterlaluan atau simplistik, namun membantu melihat gambaran sebenar tentang apa yang berlaku di depan mata.

Click here to read more on this article

No comments: