Followers

Friday, January 18, 2019

ADAKAH KITA PEMIMPIN MELAYU-MUSLIM YANG LEMAH ATAUPUN GAGAH? SILA PILIH!


ADAKAH KITA PEMIMPIN MELAYU-MUSLIM YANG LEMAH ATAUPUN GAGAH? SILA PILIH!

Kita yang mahu memimpin kaum Muslim mesti berhati-hati dan buat satu pilihan yang penting. Adakah kita pemimpin Melayu-Muslim yang lemah ataupun gagah? Adakah kita mahu memimpin kaum kita kepada kemenangan ataupun kekalahan?

Jika kita pemimpin yang lemah kita mengajak kaum kita meminta-minta belas kasihan dan simpati mereka yang bukan Melayu dan bukan Muslim supaya lebih sensitif terhadap perasaan kaum kita. Kita memberi gambaran kita ini lemah, tidak ada keyakinan diri dan tidak kuat iman. Emosi kita senang terguris, kita cepat mengeluh. Perbuatan orang lain dengan mudah dapat mengambil alih pemikiran, perasaan and tindakan-tindakan kita.

Kalau kita pilih untuk menjadi pemimpin yang gagah, kita mengajak kaum kita memperkuatkan jatidiri. Tidak mudah terguris. Iman dan keyakinan diri kita kukuh. Binalah salib yang sebesar gunung pun kita tidak tercuit kerana Tuhan kita memberi jaminan bahawa “Allah lebih dekat daripada urat leher kita sendiri”, Quran 50:16.

Pemimpin Melayu-Muslim yang gagah akan mengambil tanggungjawab sekolahkan kaumnya bahawa di zaman Nabi bukan hanya umat Nabi tidak sensitif mengenai saiz salib malahan di suruh mempertahankan gereja-gereja dan biara-biara bila diserang.

(yaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali karena mereka berkata: “Tuhan kami hanyalah Allah”. Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa,...”

  Quran 22:40

Pemimpin kaum Melayu-Muslim mesti buat pilihan yang betul. Kaum Melayu-Muslim juga kena pandai memilih siapa yang harus memimpin. Yang lemah atau yang gagah?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”

  Quran 3:139

Salam
Anas Zubedy
Kuala Lumpur


No comments: