Followers

Thursday, May 8, 2014

Berhijrahlah penjaja kebencian by Rozhan Othman - TMI

Bagaimanakah perasaan anda bila Pravin Togadia, seorang pemimpin VHP, sebuah parti ekstermis di India, menyeru penyokongnya menghalau orang Islam yang membeli rumah di kawasan kejiranan yang majoritinya penduduk Hindu?
Apakah sikap anda terhadap pergerakan Ku Klux Klan yang cuba menghalau orang-orang kulit hitam melalui ancaman dan ugutan? Bagaimana pula dengan reaksi anda kepada saranan Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman, bahawa rakyat Palestine patut dipecat dan dihalau ke Jordan?
Bagaimana pula pendirian anda dengan kempen Marine Le Pen pemimpin National Front di Perancis yang mendakwa pendatang Arab ke Perancis kini menakluk negara itu dan menggesa mereka dihantar pulang ke negara mereka?
Jika anda berasa semua pendirian ini melampau dan harus ditentang,  sentimen yang sama juga diutarakan oleh kumpulan ekstremis di Malaysia.  Penjaja-penjaja kebencian di Malaysia pada dasarnya tidak banyak berbeza daripada pemimpin ekstremis VHP, Ku Klux Klan, Avgidor Lieberman dan Marine Le Pen.
Jika Ku Klux Klan menggunakan salib sebagai simbol pergerakan itu, penjaja kebencian di Malaysia menggunakan Islam dan dakwah sebagai topeng ketika mengenengahkan agenda perkauman mereka.
Yang nyata, mereka ini semua adalah penjaja kebencian dan sebenarnya terpesong daripada ajaran Islam.  Namun, mereka sedar menonjolkan diri sebagai jaguh kaum dan menjaja kebencian berpotensi memberi keuntungan untuk diri mereka. Ada suratkhabar yang turut menjadi penjaja kebencian dan tidak pula dikenakan tindakan. Namun, syarikat-syarikat GLC disuruh lebih banyak memberikan iklan kepada surat khabar ini.
Bagi tokoh-tokoh kebencian ini, mungkin mereka mengharapkan penajaan wang seperti yang diberi sebuah badan kerajaan kepada sebuah NGO penjaja kebencian lain. Mereka mungkin berharap untuk  dijadikan senator atau diberi darjah kebesaran. Kebenaran tidak penting, yang penting ialah menjadi instrumen politik puak tertentu dalam mengapi-apikan sentimen perkauman. Islam pun tidak penting. Hanya guna Islam, tidak perlu hayati Islam.
Satu sifat penjaja-penjaja kebencian ini ialah mereka amat berekonomi dalam menyatakan fakta.  Kenyataan mereka lebih mendedahkan kejahilan mereka serta pemikiran sempit dan sonsang mereka. Walaupun mengguna identiti Islam, keIslaman mereka sama tulen dengan “keKristianan” Ku Klux Klan.  Hujah-hujah dan pandangan yang mereka kemukakan sama cetek dan tipis sepetimana cetek dan tipisnya keIslaman mereka.
Perhatikan kenyataan  seorang penjaja kebencian, “Orang Cina datang ke negara ini bersama penjajah British sebagai penceroboh. ..Siapa yang bagi mereka hak kerakyatan dan kekayaan sehingga hasil pencerobohan mereka dilindungi sampai hari ini?...Itu semua perbuatan British yang bersekongkol dengan Cina menindas dan membuli orang Melayu,”
Nyata sekali di sini penjaja kebencian ini jahil mengenai sejarah. Kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu telah bermula sebelum kedatangan British ke Asia Tenggara lagi. Rekod sejarah menunjukkan  lebih 50% penduduk pekan  Kuala Terengganu pada pertengahan tahun 1600han adalah berbangsa Cina. 
Mereka hidup damai dan tidak bersengketa dengan orang Melayu.  Demikian juga, penjaja kebencian ini nampaknya lupa akan kedatangan orang Cina yang kemudiannya menjadi masyarakat Peranakan di Melaka. Mereka tiba ketika zaman kegemilangan Kesultanan Melaka dan Puteri Hang Li Po, seorang puteri Cina, menjadi isteri kepada Sultan Mansor Shah. 
Penjaja-penjaja kebencian ini juga lupa atau sengaja melupakan bahawa pembabitan orang Cina dalam industri tertentu seperti perjudian dan pembuatan bir adalah kerana lesen yang diberi pemimpin Melayu, bukan British. Dan ada di antara syarikat-syarikat ini dipengerusikan oleh orang Melayu, bukan British.

1 comment:

penang said...

Anas,

Kalau berlandasankan sejarah, tamadun Melayu awal, bersempadan dengan China. Disitulah empayar Cham telah dikalahkan orang Viet, disitulah empayar Mahawangsa dikalahkan oleh orang Thai didelta Menam Choa Phrya.

Perjanjian 1824, keajaan Melayu Melaka kehilangan Sumutera dan Kepulauan Riau.

Apa tanah melayu pula akan hilang?